In mei 2025 verscheen dit artikel over mijn werk in het VROUW! Inspiratie Magazine. Een tweepagina-verhaal over mijn creatieve reis, mijn atelier en hoe vrouwenportretten voor mij meer zijn dan alleen een gezicht. Over expressie, verbinding en het zichtbaar maken van wie je bent. Ik deel het graag ook hier – omdat dit is waar Atelier Anke over gaat.

Vrouwenportretten met een verhaal
In haar atelier aan de rand van Overloon schildert Anke van Raaij-Verschuijten vrouwenportretten met een verhaal. Ieder portret ontstaat in lagen: van kleur en materiaal, maar ook van emotie, herinnering en betekenis. “Mijn portretten geven vorm aan de kracht, kwetsbaarheid en gelaagdheid van vrouw-zijn.”
Creativiteit zit al van jongs af aan in haar vingers. “Als kind was ik altijd aan het tekenen, knutselen en dingen maken. Toch dacht ik op de middelbare school dat ik niet creatief was.” Anke ging uiteindelijk communicatie studeren en werkt inmiddels al twintig jaar als communicatieadviseur.
Van hoofd naar hart
Rond haar 32e kwam haar passie voor creativiteit weer naar boven. “Er hing een abstract schilderij in onze woonkamer waar ik helemaal op uitgekeken was. In een opwelling heb ik het overschilderd. Dat voelde zó goed. Ik zat helemaal in de flow. Zonder het te weten gaf ik mezelf daarmee iets terug wat ik lang had gemist.”
Ze volgde schildercursussen en creatieve opleidingen. In 2021 gaf ze haar eerste workshop fluidpainting op locatie. Een jaar later creëerde ze haar eigen atelier aan huis in Overloon. “Een plek waar je mag vertragen en creëren.” Sindsdien hebben meer dan 150 vrouwen hun creativiteit mogen uiten in haar atelier, onder andere via workshops fluidpainting en schilderen op hout.
Vrouwenportretten met diepgang
In haar eigen werk richt Anke zich op vrouwenportretten. “Elke vrouw draagt haar eigen verhaal. Dat wil ik voelbaar maken. Mijn portretten zijn een ode aan vrouw-zijn – zacht, krachtig, gelaagd. Ik combineer verschillende technieken: van fluid painting tot portretkunst. Mijn stijl is verfijnd, met aandacht en betekenis.”
Een bijzonder voorbeeld is het portret dat Anke maakte van Karin, een dierbare vriendin en yogadocente die in 2022 overleed. “Het schilderen van haar portret bleek voor mij een heel fijn en waardevol proces te zijn. De achtergrond van mixed media, gevuld met mijn herinneringen aan haar, verschillende lagen, de energie, de kleuren en de muziek die ik luisterde tijdens het schilderen… Kunst helpt ons om dieper contact te maken met onze emoties en herinneringen.”
Een portret als spiegel
Een ander voorbeeld is het zelfportret dat Anke maakte. “Ik heb mezelf geschilderd… en dat voelt bijzonder en kwetsbaar tegelijk, vooral om het resultaat te delen. Het is mijn proces verbeeld in een schilderij. In de achtergrond zit mijn persoonlijke reis: boekpagina’s, teksten, afbeeldingen, bladmuziek, patronen. Veel ervan is nauwelijks nog zichtbaar, maar voor mij wel voelbaar. Ik kan veel elementen beschrijven, maar dat is niet nodig. Dat is het mooie van kunst. Een beeld zegt zoveel meer dan duizend woorden. En jij ziet wat door jou gezien wil worden. Voor mij is dit schilderij een spiegel. En dat is precies wat ik anderen ook wil laten ervaren.”
Meer dan een portret
Vanuit die ervaring ontstond het idee voor een nieuwe workshop, waarin vrouwen hun persoonlijke proces verbeelden in een kunstwerk. Een uitnodiging om naar binnen te keren en tot expressie te komen, in vorm, in kleur, in beeld. Het proces begint met een achtergrond vol woorden, symbolen en kleuren. Daaroverheen ontstaat een portret, waarin vrouwen zichzelf op een nieuwe manier gaan herkennen.
Expressie geven aan wie je bent
Anke schildert vrouwen in al hun verscheidenheid. Soms krachtig en stralend, soms verstild of zoekend. Geen portret is hetzelfde, en dat is precies de bedoeling. Elk werk is een vorm van expressie, een verhaal over het vrouw-zijn.

Wil jij ook jouw verhaal zichtbaar maken in beeld, kleur en expressie?
Bekijk mijn workshop Van binnen naar beeld of lees meer over Meer dan een portret.
Je bent van harte welkom in mijn atelier in Overloon.
